Małopolska jako hub logistyczny

  • 25.06.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Małopolska to jeden z kluczowych regionów logistycznych w Polsce. To doskonały hub nie tylko na rynek krajowy, ale także do Europy Środkowo-Wschodniej i na Bałkany.

report image
Sprzyja temu dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa – m.in. autostrada A4 i droga ekspresowa S7. Z kolei w międzynarodowej wymianie towarów istotne znaczenie ma dynamicznie rozwijające się lotnisko w podkrakowskich Balicach, które odgrywa coraz większą rolę w segmencie cargo. Dzięki bezpośrednim połączeniom z Nowym Jorkiem, Chicago i Dubajem, Balice są ważnym europejskim węzłem logistycznym dla kierunków transatlantyckich i azjatyckich.

Coraz istotniejszym atutem Małopolski staje się też rola w obsłudze kierunku ukraińskiego. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko wspomniana A4 łącząca ten region z Ukrainą, ale także infrastruktura kolejowa – zwłaszcza terminal intermodalny w Sławkowie, położony na styku województw małopolskiego i śląskiego. Obiekt ten już dziś pełni unikalną funkcję dzięki połączeniu z linią szerokotorową LHS, która umożliwia bezpośredni przewóz towarów z Ukrainy. Planowana modernizacja terminala – zakładająca wzrost przepustowości z 285 tys. do 530 tys. TEU rocznie – otworzy możliwości obsługi znacznie większych wolumenów.

To infrastruktura o strategicznym znaczeniu w kontekście przyszłej odbudowy Ukrainy. Kolej i transport intermodalny będą kluczowym środkiem przewozu ciężkich ładunków: materiałów budowlanych, surowców i komponentów przemysłowych. Warto dodać, że Sławków jest również bezpośrednio połączony z portami morskimi, m.in. Gdańskiem (Baltic Hub), co umożliwia płynne włączenie kontenerów z rynków globalnych w łańcuchy dostaw do Ukrainy, Polski, Czech, Słowacji i dalej na południe Europy.

W SUUSie aktywnie wspieramy klientów na kierunku ukraińskim – realizując przewozy drogowe, kolejowe i intermodalne, a także oferując obsługę celną. Niedawno uruchomiliśmy również własną spółkę w tym kraju. Wierzymy, że zakończenie działań wojennych i przyspieszenie aktywności gospodarczej otworzą nowe możliwości rozwoju dla sektora logistyki. Już dziś obserwujemy rosnące zainteresowanie tym rynkiem – zarówno ze strony polskich firm, jak i inwestorów z Europy Zachodniej, Azji i Stanów Zjednoczonych. Ponadto wiele ukraińskich firm, które czasowo przeniosły działalność do Polski, zapewne z czasem będzie również wzmacniać swoją aktywność na rodzimym rynku.

To pokazuje, że Małopolska – dzięki rozwiniętej sieci magazynowej, dostępowi do głównych szlaków drogowych, kolejowych oraz lotniczych połączeń cargo – ma potencjał, by odegrać kluczową rolę jako zaplecze magazynowo-dystrybucyjne w procesie odbudowy Ukrainy, dla polskich i zagranicznych graczy. W Rohlig SUUS Logistics od lat rozwijamy obecność w Małopolsce. Nasze centrum logistyczne w Kokotowie k. Krakowa o powierzchni 15 tys. m² zapewnia kompleksowe wsparcie – od magazynowania i usług dodanych (takich jak co-packing, etykietowanie, banderolowanie oraz tworzenie standów i zestawów produktowych), po dystrybucję krajową i międzynarodową. Oferujemy również pełen zakres usług celnych – kluczowych w globalnym eksporcie i imporcie. W ubiegłym roku uruchomiliśmy tu skład celny oraz magazyn czasowego składowania. Posiadamy także miejsce uznane do odpraw celnych. Ponadto zapewniamy dekonsolidację kontenerów morskich czy kolejowych, a następnie ich dalszą dystrybucję na kierunku wschodnim. 
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Port w Konstancy – kluczowa europejska brama do handlu z Azją

  • 20.08.2025

Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego.

Polski rynek magazynowy w I poł. 2025 r. w fazie selekcji i stabilizacji

  • 20.08.2025

Polski rynek magazynowy w I połowie 2025 r. pozostaje stabilny mimo spadku nowej podaży i ostrożniejszego podejścia deweloperów. Popyt brutto osiągnął 2,95 mln mkw. (+10% r/r), z rosnącym udziałem renegocjacji. Inwestorzy coraz chętniej wybierają transakcje typu sale & leaseback, a wolumen inwestycyjny wzrósł o 135% r/r. Rynek dojrzewa, a w centrum uwagi są dłuższe umowy najmu, ESG oraz kluczowe huby logistyczne.

KWKR doradzała Digital Ocean Ventures Starter przy inwestycji w spółkę 1Security

  • 18.08.2025

Kancelaria KWKR doradzała funduszowi Digital Ocean Ventures Starter przy kolejnej transakcji inwestycyjnej, tym razem w spółkę 1Security, która rozwija platformę zabezpieczającą środowiska współpracy Microsoft 365 w kontekście wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji.

Wspólny projekt SUUSa i Grupy Kęty S.A. – niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

  • 05.08.2025

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.