Małopolska jako hub logistyczny

  • 25.06.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Małopolska to jeden z kluczowych regionów logistycznych w Polsce. To doskonały hub nie tylko na rynek krajowy, ale także do Europy Środkowo-Wschodniej i na Bałkany.

report image
Sprzyja temu dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa – m.in. autostrada A4 i droga ekspresowa S7. Z kolei w międzynarodowej wymianie towarów istotne znaczenie ma dynamicznie rozwijające się lotnisko w podkrakowskich Balicach, które odgrywa coraz większą rolę w segmencie cargo. Dzięki bezpośrednim połączeniom z Nowym Jorkiem, Chicago i Dubajem, Balice są ważnym europejskim węzłem logistycznym dla kierunków transatlantyckich i azjatyckich.

Coraz istotniejszym atutem Małopolski staje się też rola w obsłudze kierunku ukraińskiego. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko wspomniana A4 łącząca ten region z Ukrainą, ale także infrastruktura kolejowa – zwłaszcza terminal intermodalny w Sławkowie, położony na styku województw małopolskiego i śląskiego. Obiekt ten już dziś pełni unikalną funkcję dzięki połączeniu z linią szerokotorową LHS, która umożliwia bezpośredni przewóz towarów z Ukrainy. Planowana modernizacja terminala – zakładająca wzrost przepustowości z 285 tys. do 530 tys. TEU rocznie – otworzy możliwości obsługi znacznie większych wolumenów.

To infrastruktura o strategicznym znaczeniu w kontekście przyszłej odbudowy Ukrainy. Kolej i transport intermodalny będą kluczowym środkiem przewozu ciężkich ładunków: materiałów budowlanych, surowców i komponentów przemysłowych. Warto dodać, że Sławków jest również bezpośrednio połączony z portami morskimi, m.in. Gdańskiem (Baltic Hub), co umożliwia płynne włączenie kontenerów z rynków globalnych w łańcuchy dostaw do Ukrainy, Polski, Czech, Słowacji i dalej na południe Europy.

W SUUSie aktywnie wspieramy klientów na kierunku ukraińskim – realizując przewozy drogowe, kolejowe i intermodalne, a także oferując obsługę celną. Niedawno uruchomiliśmy również własną spółkę w tym kraju. Wierzymy, że zakończenie działań wojennych i przyspieszenie aktywności gospodarczej otworzą nowe możliwości rozwoju dla sektora logistyki. Już dziś obserwujemy rosnące zainteresowanie tym rynkiem – zarówno ze strony polskich firm, jak i inwestorów z Europy Zachodniej, Azji i Stanów Zjednoczonych. Ponadto wiele ukraińskich firm, które czasowo przeniosły działalność do Polski, zapewne z czasem będzie również wzmacniać swoją aktywność na rodzimym rynku.

To pokazuje, że Małopolska – dzięki rozwiniętej sieci magazynowej, dostępowi do głównych szlaków drogowych, kolejowych oraz lotniczych połączeń cargo – ma potencjał, by odegrać kluczową rolę jako zaplecze magazynowo-dystrybucyjne w procesie odbudowy Ukrainy, dla polskich i zagranicznych graczy. W Rohlig SUUS Logistics od lat rozwijamy obecność w Małopolsce. Nasze centrum logistyczne w Kokotowie k. Krakowa o powierzchni 15 tys. m² zapewnia kompleksowe wsparcie – od magazynowania i usług dodanych (takich jak co-packing, etykietowanie, banderolowanie oraz tworzenie standów i zestawów produktowych), po dystrybucję krajową i międzynarodową. Oferujemy również pełen zakres usług celnych – kluczowych w globalnym eksporcie i imporcie. W ubiegłym roku uruchomiliśmy tu skład celny oraz magazyn czasowego składowania. Posiadamy także miejsce uznane do odpraw celnych. Ponadto zapewniamy dekonsolidację kontenerów morskich czy kolejowych, a następnie ich dalszą dystrybucję na kierunku wschodnim. 
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Produkcja połączeń miedzianych IZAR

  • 31.07.2025

Izar od wielu lat tworzy wysokiej jakości połączenia giętkie, z certyfikowanej miedzi od najlepszych dostawców europejskich. Miedziane połączenia do kompensacji drgań w układach wysokoprądowych to na chwilę obecną standard, bez którego trudno się obyć.

Kuehne+Nagel w Ekwadorze świętowało 30-lecie działalności, otwierając nowe centrum logistyczne w Quito

  • 30.07.2025

Kuehne+Nagel celebruje kolejny rok swojej działalności w Ekwadorze, otwierając nowoczesne centrum logistyczne w Tababela, Quito. Nowy obiekt obejmuje 2 280 mkw. chłodni, 6 445 mkw. placu manewrowego, 25 doków i 765 mkw. powierzchni biurowej.

Praktyka Podatkowa wygrywa przed NSA spór z Szefem KAS, dotyczący zastosowania GAAR

  • 25.07.2025

Spór o prawie 8 mln zł zakończony sukcesem, eksperci DZP skutecznie zakwestionowali zastosowanie GAAR. NSA uchylił decyzje organów, wskazując na brak podstaw do retroaktywnego stosowania klauzuli w odniesieniu do rozliczeń podatkowych za 2016 rok.

Otwarcie pierwszego terminalu instalacyjnego offshore Grupy ORLEN ze wsparciem prawnym DZP

  • 25.07.2025

DZP doradzało ORLEN Neptun przy zawarciu umowy dzierżawy z Ocean Winds dotyczącej korzystania z pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych – kluczowej inwestycji w rozwój energetyki wiatrowej na Bałtyku.