Port w Konstancy – kluczowa europejska brama do handlu z Azją

  • 20.08.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego.

report image
Znaczenie portu dodatkowo wzrosło po zatrzymaniu operacji w ukraińskiej Odessie, która – jako największy terminal nad Morzem Czarnym – przed wybuchem wojny pełniła kluczową rolę w eksporcie i imporcie towarów dla Europy Wschodniej. W obecnym kontekście geopolitycznym Konstanca pozostaje jedynym portem na Morzu Czarnym utrzymującym regularne połączenia z Chinami – najważniejszym partnerem importowym Unii Europejskiej. Są one wprawdzie pośrednie (wymagające przeładunku w innych portach), jednak istotne z punktu widzenia całego regionu. Tylko w 2024 roku chiński eksport do UE przekroczył 500 miliardów euro, a do samej Rumunii trafiły towary o wartości około 7,9 miliarda euro, co czyni Chiny jednym z głównych partnerów importowych tego kraju – tuż obok Niemiec i Włoch.

Znaczenie tego kierunku może jeszcze wzrosnąć w nadchodzących latach. Polityka handlowa administracji Donalda Trumpa ograniczyła dostęp chińskich eksporterów do rynku amerykańskiego, co zwiększa prawdopodobieństwo, że Chiny będą przekierowywać swoją uwagę na Europę – zarówno jako rynek eksportowy, jak i miejsce lokalizacji nowych zakładów produkcyjnych i montażowych. Europa Środkowo-Wschodnia, dzięki dostępności siły roboczej, rosnącej konsumpcji i poprawiającej się infrastrukturze logistycznej, stanowi naturalny obszar zainteresowania. Polska, Czechy, Węgry i Rumunia są obecnie uznawane przez globalny biznes za najbardziej atrakcyjne rynki regionu pod kątem strategii nearshoringowej. W tym kontekście porty morskie, takie jak Konstanca, zyskują strategiczne znaczenie jako wiarygodne punkty wejścia dla łańcuchów dostaw z Azji.

Konstanca jako regionalna brama handlowa
 Dziś port pełni funkcję dwutorową – co w SUUSie wyraźnie dostrzegamy, zarządzając łańcuchami dostaw naszych klientów obsługiwanych przez ten terminal. Z jednej strony Konstanca uchodzi za bramę do handlu światowego dla rynku wewnętrznego Rumunii – kraju, który w ciągu ostatnich dwóch dekad stał się jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE, przyciągając znaczące inwestycje zagraniczne, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym. Firmy takie jak Dacia, Ford, Continental czy Bosch znacząco rozbudowały swoje operacje produkcyjne, tworząc solidną bazę przemysłową i rozwijając nowoczesne łańcuchy dostaw. W 2024 roku sektor motoryzacyjny odpowiadał za około 14% całkowitego eksportu Rumunii, co czyni go jednym z filarów tutejszej gospodarki.

Sprawdź cały komentarz.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Firmy przygotowane do wymogów CBAM zyskają strategiczną przewagę

  • 11.09.2025

CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to unijny mechanizm regulacyjny, którego znaczenie dla globalnego handlu będzie systematycznie rosło w najbliższych latach. Dlaczego? Ponieważ wprowadza dodatkowe opłaty za emisje CO₂ związane z produkcją wybranych towarów importowanych do Unii Europejskiej. Celem CBAM jest ograniczenie przenoszenia energochłonnej produkcji poza UE do krajów o mniej rygorystycznych regulacjach klimatycznych.

Sprawne wyceny transportu morskiego, lotniczego i kolejowego w SUUS Portalu w imporcie z Azji

  • 09.09.2025

Rohlig SUUS Logistics wprowadza nowy moduł wyceny transportu lotniczego, morskiego i kolejowego w SUUS Portalu. Rozwiązanie to umożliwia użytkownikom błyskawiczne i samodzielne uzyskanie stawki frachtu dla przesyłek z Azji. Moduł wspiera kompleksową i efektywną obsługę logistyczną SUUSa na tym kierunku, jednocześnie podnosząc komfort współpracy z klientami.

Webinar: Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany

  • 09.09.2025

Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany | October 2, 2025 | 11:00-12:00

Obowiązki w zakresie cen transferowych za FY2024

  • 08.09.2025

Webinar | 17 września 2025 | godz. 11:00-12:00 | Platforma ClickMeeting