Z dniem 1 kwietnia 2025 roku wchodzi w życie nowy obowiązek dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Od tego momentu każda firma musi posiadać adres do e-Doręczeń, który będzie wymagany w oficjalnej korespondencji urzędowej. Dowiedz się, jak szybko i sprawnie założyć firmowy adres e-Doręczeń!
-638781513181281963.png)
Czym są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to cyfrowy odpowiednik tradycyjnego listu poleconego. Oznacza to, że mają one taką samą moc prawną jak przesyłka polecona za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy urzędowe szybciej i wygodniej, eliminując konieczność wysyłania oraz odbierania papierowych dokumentów.
Za pomocą e-Doręczeń przedsiębiorcy będą mogli odbierać oficjalne pisma, decyzje administracyjne, wezwania, a także składać wnioski do instytucji publicznych. Co ważne, korzystanie z tego rozwiązania w relacjach firma-administracja państwowa jest bezpłatne.
Jak założyć adres do e-Doręczeń?
Rejestracja e-Doręczeń odbywa się online za pośrednictwem kreatora dostępnego na stronie biznes.gov.pl. Wymagane informacje do założenia adresu to:
- Numer KRS firmy
- Adres do korespondencji
- Dane administratora skrzynki (imię, nazwisko, e-mail, PESEL lub identyfikator europejski)
- Elektronicznie podpisane pełnomocnictwo (lub kopia potwierdzona przez przedsiębiorcę, notariusza lub innego pełnomocnika).
- Dowód opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (17 zł).
- Wniosek musi podpisać osoba uprawniona do reprezentacji firmy lub pełnomocnik z odpowiednim umocowaniem.
- Można zapisać wniosek i dokonać zmian w ciągu 4 dni, jeśli będą konieczne poprawki.
- Po pozytywnej weryfikacji na adres e-mail zostanie wysłana instrukcja aktywacji skrzynki do e-Doręczeń.
Czy e-Doręczenia są obowiązkowe także w komunikacji z innymi podmiotami?
Firmy, które chcą korzystać z e-Doręczeń nie tylko w relacjach z administracją, ale także z innymi przedsiębiorcami i osobami posiadającymi taki adres, mogą skorzystać z usług kwalifikowanych dostawców usług (KDU). Usługi te mogą wiązać się z opłatami, zależnymi od cennika dostawców. Więcej informacji można znaleźć na stronie rządowej kwalifikowani dostawcy usług KDU.
Do kwalifikowanych dostawców usług e-Doręczeń należy m.in.:
- Asseco Data Systems S.A.
- Autenti sp. z o.o.
- KFJ Inwestycje Sp. z o.o.
- Poczta Polska S.A.
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
Jak MDDP Outsourcing wspiera firmy w zakresie e-Doręczeń?
Eksperci MDDP Outsourcing oferują kompleksowe wsparcie związane z wdrożeniem e-Doręczeń:
- Doradztwo techniczne – pomoc w zakładaniu i konfiguracji skrzynki do e-Doręczeń.
- Szkolenia – przeszkolenie pracowników z zakresu korzystania z tej nowej usługi.
- Wsparcie techniczne – pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z obsługą e-Doręczeń.