Na morzu nie wieje nudą: o zmianach w biznesie morskim w 2025 roku

  • 05.02.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Fracht morski odgrywa kluczową rolę w globalnej wymianie handlowej. Według danych IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) ok. 80-90% globalnego handlu odbywa się właśnie tym serwisem. Żegluga morska nie tylko łączy rynki z różnych kontynentów, ale także odgrywa istotną rolę geopolityczną.

report image
Potwierdzają to wydarzenia z ostatnich 2-3 lat. Czynniki klimatyczne, takie jak susza ograniczająca przepustowość Kanału Panamskiego czy ataki bojowników jemeńskich w Kanale Sueskim pokazują, że zachwiania na rynku frachtów morskich bezpośrednio wpływają na globalny biznes. Dlatego dostęp do kluczowych przepraw i szlaków to strategiczny zasób dla wielu krajów, to ich być albo nie być w handlu międzynarodowym. A jak wygląda sytuacja na morzu na początku 2025 roku?

Zmiana aliansów armatorów od lutego 2025 roku ma poprawić terminowość statków


Od lutego tego roku globalny rynek frachtów morskich czeka prawdziwa rewolucja za sprawą zmiany aliansów armatorów. Zakończył się sojusz 2M, który tworzyły MSC i Maersk, a swoje działania rozpoczął nowy – Gemini Cooperation, zawiązany przez Maersk i Hapag-Lloyd. Jednak ten nowy alians to nie tylko zacieśnienie współpracy pomiędzy dwoma graczami na rynku, 
z którymi mieliśmy do czynienia już niejednokrotnie. Gemini Cooperation wprowadza innowacyjną koncepcję transportu opartą na linowych połączeniach między portami hubowymi. Zamiast dotychczasowego systemu pętli statki będą zawijały do mniejszej liczby portów, a transport pomiędzy wybranymi większymi portami hubowymi a resztą terminali będzie realizowany przez mniejsze jednostki – shuttle vessels. Dzięki temu rozwiązaniu Maersk i Hapag-Lloyd liczą na poprawę terminowości statków, która jest największym wyzwaniem rynku armatorów i obecnie wynosi tylko 53% (dane za 2024 rok). Według założeń nowego aliansu, po pierwszym roku jego funkcjonowania ma wzrosnąć do 90%. Warto również podkreślić, że wybór terminali hubowych nie jest przypadkowy – w większości z nich Maersk lub Hapag-Lloyd posiadają pakiet udziałów. Dzięki temu armatorzy zakładają, że alians Gemini uzyska priorytet w obsłudze operacyjnej. Jest to interesujące rozwiązanie, któremu będziemy się uważnie przyglądać.

Przeczytaj cały artykuł.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Podatek u źródła (WHT) – dane statystyczne za rok 2024 i kluczowe informacje na 2025 rok

  • 21.02.2025

Podatek u źródła (WHT) w Polsce pozostaje jednym z istotnych zagadnień podatkowych dla przedsiębiorców dokonujących transakcji z zagranicznymi podmiotami. Rok 2024 przyniósł nie tylko znaczące zmiany w liczbie złożonych wniosków i dokonanych zwrotów, ale także zarysował kluczowe obowiązki, które należy uwzględnić w nadchodzącym roku. Poniżej przedstawiamy analizę danych oraz najważniejsze kwestie, które warto zaplanować w kontekście WHT w 2025 roku.

PKB Polski w 2025 roku na tle globalnej gospodarki – raport Banku Światowego

  • 21.02.2025

Prognozy zawarte w raporcie Banku Światowego wskazują, że polska gospodarka rozwijać się będzie w tempie 3,4% w 2025 roku. Chociaż dynamika ta została skorygowana w dół względem wcześniejszych prognoz (3,7%), Polska pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w Europie, wyprzedzając znacznie strefę euro, gdzie wzrost w 2025 roku ma wynieść jedynie 1,0%. Dla 2026 roku prognozy przewidują dalszy rozwój polskiej gospodarki, choć w nieco wolniejszym tempie wynoszącym 3,2%.

Kancelaria White & Case doradzała Skarbowi Państwa przy emisji obligacji skarbowych o łącznej wartości nominalnej 5,5 mld USD na rynku amerykańskim

  • 18.02.2025

Międzynarodowa kancelaria White & Case doradzała Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez Ministra Finansów, przy emisji obligacji skarbowych o łącznej wartości nominalnej 5,5 mld USD na rynku amerykańskim. Emisja objęła obligacje 5-letnie o łącznej wartości nominalnej 2,75 mld USD oraz obligacje 10-letnie o łącznej wartości nominalnej 2,75 mld USD.

Kancelaria White & Case doradzała Enei przy uzyskaniu kredytu w wysokości 1 mld PLN na rozwój odnawialnych źródeł energii

  • 13.02.2025

Międzynarodowa kancelaria prawna White & Case LLP doradzała Enei S.A. („Enea”) przy pozyskaniu długoterminowego kredytu odnawialnego w wysokości 1 mld PLN od Banku Gospodarstwa Krajowego.