Pierwszy rok SUUSa w Kazachstanie: kraj ten znacznie zyskał na logistycznym znaczeniu

  • 13.12.2024
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Od roku jesteśmy obecni w Kazachstanie. Jesienią 2023 r. uruchomiliśmy operacje w oddziale w Ałmaty, gdzie zapewniamy pełen zakres usług, w tym transport drogowy, lotniczy, kolejowy, intermodalny czy logistykę magazynową. Jakie były powody ekspansji?

report image
Kazachstan to doskonały hub pomiędzy Europą a Azją, a szczególnie Chinami, a także centrum dystrybucyjne dla towarów na rynek lokalny i do krajów ościennych. Ałmaty i Warszawę dzieli dystans ok. 4-4,5 tys. km w zależności od szlaku transportowego. Dlatego posiadanie dobrze funkcjonującego centrum logistycznego zlokalizowanego bezpośrednio w regionie Azji Centralnej stanowi o przewadze konkurencyjnej naszych klientów. Z perspektywy minionego roku, patrząc na tę inwestycję, mogę powiedzieć, że byliśmy One Step Ahead. W tym okresie pozycja Kazachstanu jako istotnego gracza w międzynarodowym transporcie jeszcze bardziej wzrosła. Dlaczego?

Kryzys na Morzu Czerwonym rozpędził kolej i zwiększył apetyt biznesu na rozwiązania lotnicze i intermodalne

Głównym powodem jest aspekt geopolityczny. W grudniu zeszłego roku wybuchł kryzys na Morzu Czerwonym. W konsekwencji ataków rebeliantów Huti, Kanał Sueski został zablokowany, a statki na trasie Chiny-Europa płyną znacznie dłuższym szlakiem morskim wokół Afryki, co wydłuża czas transportu o ok. 14 dni. W związku z tym, aby zachować ciągłość produkcji czy dystrybucji firmy działające na rynku europejskim poszukiwały innych rozwiązań transportowych, które głównie prowadzą przez Kazachstan. Na znaczeniu zyskał fracht kolejowy z Chin do Europy. Co istotne – mimo czasowego spadku stawek za serwis morski w ostatnim czasie i dostosowaniu procesów biznesowych do dłuższego czasu przewozu na morzu – zainteresowanie koleją nie spada. 

W obliczu blokady Kanału Sueskiego wzrosło także zainteresowanie wśród klientów opcją lotniczą, nie tylko bezpośrednio z Chin, ale także z wykorzystaniem kazachskich portów w Ałmaty czy Astanie, która ma bezpośrednie połączenie lotnicze z Polską. Warto także podkreślić, że niemieccy inwestorzy planują budowę nowego lotniska cargo przy granicy kazachsko-chińskiej w Khorgos, co znacząco zwiększy zdolności transportowe w tym regionie.  

Rośnie liczba zapytań o przewóz Korytarzem Środkowym

Jednak to nie wszystko. W ostatnim czasie coraz dynamiczniej na znaczeniu zyskuje Korytarz Środkowy, którego Azja Centralna jest kluczowym elementem. Szlak ten biegnie z Chin, do Kazachstanu, a dalej m.in. przez Azerbejdżan, Gruzję oraz Rumunię lub Bułgarię, które w tym kontekście stanowią bramę logistyczną do reszty Europy. W pierwszej połowie 2024 r. transportu ładunków na Transkaspijskiej Międzynarodowej Trasie Transportowej – tak brzmi oficjalna nazwa tego szlaku – wzrósł o 65%1. Rząd Kazachstanu planuje, żeby do 2040 r. tą trasą transportowanych było 500 000 kontenerów. Czy jest to realne założenie? W mojej ocenie – tak. Jeszcze kilka miesięcy temu o Korytarzu Środkowym mówiliśmy bardziej teoretycznie, jako o alternatywnie, a dziś realizujemy dostawy dla naszych klientów tym szlakiem zarówno w formule pełnokontenerowej FCL, jak i drobnicowych ładunków LCL – transportowanych na naszej dedykowanej konsoli z Chin do Polski i dalej dystrybuowanych po całej Europie. Obserwujemy rosnącą liczbę takich zapytań.

Cały komentarz.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Nowy rozdział współpracy Polski i Korei – DZP wspierało powstanie Koreańskiej Izby Gospodarczej

  • 10.01.2025

DZP doradzało Korea International Trade Association przy ustanowieniu izby gospodarczej skupiającej spółki z południowokoreańskim kapitałem działające w Polsce.

Gen sukcesu - rozwojowy program dla sukcesorów

  • 10.01.2025

Cykl warsztatów i rozmów mentoringowych nastawiony na rozwój najważniejszych umiejętności biznesowych i kompetencji przyszłości dla obecnych i przyszłych sukcesorek i sukcesorów.

Artykuł: "Ustawa o ochronie sygnalistów: co zmieniło się od 25 grudnia 2024"

  • 10.01.2025

📢 25 grudnia 2024 weszły w życie przepisy Ustawy o ochronie sygnalistów odnoszące się do dokonywania zgłoszeń zewnętrznych.

Raport: "CEE Edition - EMEA AML Survey 2024"

  • 10.01.2025

Jak instytucje finansowe z Europy Środkowo-Wschodniej oceniają swoje praktyki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML)? Jakie działania planują i jak wypadają w porównaniu do regionu EMEA? Edycja CEE jest kontynuacją badania EMEA AML Survey 2024 i koncentruje się na odpowiedziach instytucji finansowych z regionu CEE. W raporcie zbadano główne wyzwania i możliwości stojące przed tymi instytucjami w zakresie praktyk przeciwdziałania praniu pieniędzy.