Pierwszy rok SUUSa w Kazachstanie: kraj ten znacznie zyskał na logistycznym znaczeniu

  • 13.12.2024
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Od roku jesteśmy obecni w Kazachstanie. Jesienią 2023 r. uruchomiliśmy operacje w oddziale w Ałmaty, gdzie zapewniamy pełen zakres usług, w tym transport drogowy, lotniczy, kolejowy, intermodalny czy logistykę magazynową. Jakie były powody ekspansji?

report image
Kazachstan to doskonały hub pomiędzy Europą a Azją, a szczególnie Chinami, a także centrum dystrybucyjne dla towarów na rynek lokalny i do krajów ościennych. Ałmaty i Warszawę dzieli dystans ok. 4-4,5 tys. km w zależności od szlaku transportowego. Dlatego posiadanie dobrze funkcjonującego centrum logistycznego zlokalizowanego bezpośrednio w regionie Azji Centralnej stanowi o przewadze konkurencyjnej naszych klientów. Z perspektywy minionego roku, patrząc na tę inwestycję, mogę powiedzieć, że byliśmy One Step Ahead. W tym okresie pozycja Kazachstanu jako istotnego gracza w międzynarodowym transporcie jeszcze bardziej wzrosła. Dlaczego?

Kryzys na Morzu Czerwonym rozpędził kolej i zwiększył apetyt biznesu na rozwiązania lotnicze i intermodalne

Głównym powodem jest aspekt geopolityczny. W grudniu zeszłego roku wybuchł kryzys na Morzu Czerwonym. W konsekwencji ataków rebeliantów Huti, Kanał Sueski został zablokowany, a statki na trasie Chiny-Europa płyną znacznie dłuższym szlakiem morskim wokół Afryki, co wydłuża czas transportu o ok. 14 dni. W związku z tym, aby zachować ciągłość produkcji czy dystrybucji firmy działające na rynku europejskim poszukiwały innych rozwiązań transportowych, które głównie prowadzą przez Kazachstan. Na znaczeniu zyskał fracht kolejowy z Chin do Europy. Co istotne – mimo czasowego spadku stawek za serwis morski w ostatnim czasie i dostosowaniu procesów biznesowych do dłuższego czasu przewozu na morzu – zainteresowanie koleją nie spada. 

W obliczu blokady Kanału Sueskiego wzrosło także zainteresowanie wśród klientów opcją lotniczą, nie tylko bezpośrednio z Chin, ale także z wykorzystaniem kazachskich portów w Ałmaty czy Astanie, która ma bezpośrednie połączenie lotnicze z Polską. Warto także podkreślić, że niemieccy inwestorzy planują budowę nowego lotniska cargo przy granicy kazachsko-chińskiej w Khorgos, co znacząco zwiększy zdolności transportowe w tym regionie.  

Rośnie liczba zapytań o przewóz Korytarzem Środkowym

Jednak to nie wszystko. W ostatnim czasie coraz dynamiczniej na znaczeniu zyskuje Korytarz Środkowy, którego Azja Centralna jest kluczowym elementem. Szlak ten biegnie z Chin, do Kazachstanu, a dalej m.in. przez Azerbejdżan, Gruzję oraz Rumunię lub Bułgarię, które w tym kontekście stanowią bramę logistyczną do reszty Europy. W pierwszej połowie 2024 r. transportu ładunków na Transkaspijskiej Międzynarodowej Trasie Transportowej – tak brzmi oficjalna nazwa tego szlaku – wzrósł o 65%1. Rząd Kazachstanu planuje, żeby do 2040 r. tą trasą transportowanych było 500 000 kontenerów. Czy jest to realne założenie? W mojej ocenie – tak. Jeszcze kilka miesięcy temu o Korytarzu Środkowym mówiliśmy bardziej teoretycznie, jako o alternatywnie, a dziś realizujemy dostawy dla naszych klientów tym szlakiem zarówno w formule pełnokontenerowej FCL, jak i drobnicowych ładunków LCL – transportowanych na naszej dedykowanej konsoli z Chin do Polski i dalej dystrybuowanych po całej Europie. Obserwujemy rosnącą liczbę takich zapytań.

Cały komentarz.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Podatek u źródła (WHT) – dane statystyczne za rok 2024 i kluczowe informacje na 2025 rok

  • 21.02.2025

Podatek u źródła (WHT) w Polsce pozostaje jednym z istotnych zagadnień podatkowych dla przedsiębiorców dokonujących transakcji z zagranicznymi podmiotami. Rok 2024 przyniósł nie tylko znaczące zmiany w liczbie złożonych wniosków i dokonanych zwrotów, ale także zarysował kluczowe obowiązki, które należy uwzględnić w nadchodzącym roku. Poniżej przedstawiamy analizę danych oraz najważniejsze kwestie, które warto zaplanować w kontekście WHT w 2025 roku.

PKB Polski w 2025 roku na tle globalnej gospodarki – raport Banku Światowego

  • 21.02.2025

Prognozy zawarte w raporcie Banku Światowego wskazują, że polska gospodarka rozwijać się będzie w tempie 3,4% w 2025 roku. Chociaż dynamika ta została skorygowana w dół względem wcześniejszych prognoz (3,7%), Polska pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w Europie, wyprzedzając znacznie strefę euro, gdzie wzrost w 2025 roku ma wynieść jedynie 1,0%. Dla 2026 roku prognozy przewidują dalszy rozwój polskiej gospodarki, choć w nieco wolniejszym tempie wynoszącym 3,2%.

Kancelaria White & Case doradzała Skarbowi Państwa przy emisji obligacji skarbowych o łącznej wartości nominalnej 5,5 mld USD na rynku amerykańskim

  • 18.02.2025

Międzynarodowa kancelaria White & Case doradzała Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez Ministra Finansów, przy emisji obligacji skarbowych o łącznej wartości nominalnej 5,5 mld USD na rynku amerykańskim. Emisja objęła obligacje 5-letnie o łącznej wartości nominalnej 2,75 mld USD oraz obligacje 10-letnie o łącznej wartości nominalnej 2,75 mld USD.

Kancelaria White & Case doradzała Enei przy uzyskaniu kredytu w wysokości 1 mld PLN na rozwój odnawialnych źródeł energii

  • 13.02.2025

Międzynarodowa kancelaria prawna White & Case LLP doradzała Enei S.A. („Enea”) przy pozyskaniu długoterminowego kredytu odnawialnego w wysokości 1 mld PLN od Banku Gospodarstwa Krajowego.