Jak pogodzić cele redukcji emisji CO₂ z efektywnością operacji logistycznych?

  • 01.08.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Wdrażanie rozwiązań ograniczających emisję CO₂ staje się dziś kluczowym elementem strategii rozwoju wielu firm. Coraz więcej organizacji analizuje swoje łańcuchy dostaw w zakresie emisyjności i poszukuje realnych możliwości redukcji śladu węglowego. Zielone inicjatywy to nie tylko odpowiedź na wyzwania klimatyczne, ale również sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej.

report image
Klienci i partnerzy biznesowi oczekują działań zgodnych z zasadami ESG, a firmy, które je wdrażają, zyskują realne korzyści: wyższe oceny w przetargach i na platformach ratingowych (np. EcoVadis, SupplierAssurance), dostęp do preferencyjnego finansowania (kredyty, dopłaty, subsydia), niższe koszty operacyjne oraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów oraz klientów.

Potrzebę dekarbonizacji łańcuchów dostaw potwierdzają także analizy rynkowe. Według Massachusetts Institute of Technology logistyka magazynowa i transportowa odpowiadają dziś za 11% światowych emisji CO2, co sprawia, że firmy coraz częściej koncentrują swoje działania właśnie w tym obszarze. Z kolei analiza McKinsey pokazuje, że aż 70% przedsiębiorstw jest gotowych zapłacić więcej za bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne. Dla biznesu kluczowe jest jednak, aby zielone inicjatywy nie tylko redukowały emisje, ale również wspierały efektywność operacyjną. Dlatego tak ważne jest wdrażanie rozwiązań dopasowanych do specyfiki konkretnej firmy. W Rohlig SUUS Logistics realizujemy takie projekty, w ramach usługi Supply Chain Solutions – analizujemy procesy logistyczne klienta i rekomendujemy konkretne działania, które łączą cele środowiskowe z biznesowymi.

Optymalizacja dotychczasowych operacji 
Pierwszym krokiem w ograniczeniu śladu węglowego w transporcie jest optymalizacja operacji, która może przynieść szybkie i wymierne efekty. Jednym z rozwiązań jest określenie tzw. gravity point, czyli najbardziej optymalnej lokalizacji centrum logistycznego, z uwzględnieniem zakładów produkcyjnych, rynków zapatrzenia i zbytu klienta. To przekłada się na skrócenie tras i zmniejszenie liczby przeładunków. Jednocześnie istotna jest także redukcja pustych kilometrów oraz wykorzystanie potencjału załadunkowego, poprzez łączenie dostaw różnych klientów i zapewnienie ładunków powrotnych.

Sprawdź cały komentarz.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

DZP doradza Budimexowi i Ferrovialowi przy finansowaniu farmy fotowoltaicznej 59,99 MW od mBanku

  • 01.08.2025

Eksperci DZP doradzali na wszystkich etapach transakcji, od momentu nabycia 100% udziałów w spółce projektowej, po strukturyzację projektu, negocjacje i finalizację dokumentacji kredytowej.

Produkcja połączeń miedzianych IZAR

  • 31.07.2025

Izar od wielu lat tworzy wysokiej jakości połączenia giętkie, z certyfikowanej miedzi od najlepszych dostawców europejskich. Miedziane połączenia do kompensacji drgań w układach wysokoprądowych to na chwilę obecną standard, bez którego trudno się obyć.

Kuehne+Nagel w Ekwadorze świętowało 30-lecie działalności, otwierając nowe centrum logistyczne w Quito

  • 30.07.2025

Kuehne+Nagel celebruje kolejny rok swojej działalności w Ekwadorze, otwierając nowoczesne centrum logistyczne w Tababela, Quito. Nowy obiekt obejmuje 2 280 mkw. chłodni, 6 445 mkw. placu manewrowego, 25 doków i 765 mkw. powierzchni biurowej.

Praktyka Podatkowa wygrywa przed NSA spór z Szefem KAS, dotyczący zastosowania GAAR

  • 25.07.2025

Spór o prawie 8 mln zł zakończony sukcesem, eksperci DZP skutecznie zakwestionowali zastosowanie GAAR. NSA uchylił decyzje organów, wskazując na brak podstaw do retroaktywnego stosowania klauzuli w odniesieniu do rozliczeń podatkowych za 2016 rok.