Wdrażanie rozwiązań ograniczających emisję CO₂ staje się dziś kluczowym elementem strategii rozwoju wielu firm. Coraz więcej organizacji analizuje swoje łańcuchy dostaw w zakresie emisyjności i poszukuje realnych możliwości redukcji śladu węglowego. Zielone inicjatywy to nie tylko odpowiedź na wyzwania klimatyczne, ale również sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Potrzebę dekarbonizacji łańcuchów dostaw potwierdzają także analizy rynkowe. Według Massachusetts Institute of Technology logistyka magazynowa i transportowa odpowiadają dziś za 11% światowych emisji CO2, co sprawia, że firmy coraz częściej koncentrują swoje działania właśnie w tym obszarze. Z kolei analiza McKinsey pokazuje, że aż 70% przedsiębiorstw jest gotowych zapłacić więcej za bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne. Dla biznesu kluczowe jest jednak, aby zielone inicjatywy nie tylko redukowały emisje, ale również wspierały efektywność operacyjną. Dlatego tak ważne jest wdrażanie rozwiązań dopasowanych do specyfiki konkretnej firmy. W Rohlig SUUS Logistics realizujemy takie projekty, w ramach usługi Supply Chain Solutions – analizujemy procesy logistyczne klienta i rekomendujemy konkretne działania, które łączą cele środowiskowe z biznesowymi.
Optymalizacja dotychczasowych operacji
Pierwszym krokiem w ograniczeniu śladu węglowego w transporcie jest optymalizacja operacji, która może przynieść szybkie i wymierne efekty. Jednym z rozwiązań jest określenie tzw. gravity point, czyli najbardziej optymalnej lokalizacji centrum logistycznego, z uwzględnieniem zakładów produkcyjnych, rynków zapatrzenia i zbytu klienta. To przekłada się na skrócenie tras i zmniejszenie liczby przeładunków. Jednocześnie istotna jest także redukcja pustych kilometrów oraz wykorzystanie potencjału załadunkowego, poprzez łączenie dostaw różnych klientów i zapewnienie ładunków powrotnych.
Sprawdź cały komentarz.