Jak pogodzić cele redukcji emisji CO₂ z efektywnością operacji logistycznych?

  • 01.08.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Wdrażanie rozwiązań ograniczających emisję CO₂ staje się dziś kluczowym elementem strategii rozwoju wielu firm. Coraz więcej organizacji analizuje swoje łańcuchy dostaw w zakresie emisyjności i poszukuje realnych możliwości redukcji śladu węglowego. Zielone inicjatywy to nie tylko odpowiedź na wyzwania klimatyczne, ale również sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej.

report image
Klienci i partnerzy biznesowi oczekują działań zgodnych z zasadami ESG, a firmy, które je wdrażają, zyskują realne korzyści: wyższe oceny w przetargach i na platformach ratingowych (np. EcoVadis, SupplierAssurance), dostęp do preferencyjnego finansowania (kredyty, dopłaty, subsydia), niższe koszty operacyjne oraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów oraz klientów.

Potrzebę dekarbonizacji łańcuchów dostaw potwierdzają także analizy rynkowe. Według Massachusetts Institute of Technology logistyka magazynowa i transportowa odpowiadają dziś za 11% światowych emisji CO2, co sprawia, że firmy coraz częściej koncentrują swoje działania właśnie w tym obszarze. Z kolei analiza McKinsey pokazuje, że aż 70% przedsiębiorstw jest gotowych zapłacić więcej za bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne. Dla biznesu kluczowe jest jednak, aby zielone inicjatywy nie tylko redukowały emisje, ale również wspierały efektywność operacyjną. Dlatego tak ważne jest wdrażanie rozwiązań dopasowanych do specyfiki konkretnej firmy. W Rohlig SUUS Logistics realizujemy takie projekty, w ramach usługi Supply Chain Solutions – analizujemy procesy logistyczne klienta i rekomendujemy konkretne działania, które łączą cele środowiskowe z biznesowymi.

Optymalizacja dotychczasowych operacji 
Pierwszym krokiem w ograniczeniu śladu węglowego w transporcie jest optymalizacja operacji, która może przynieść szybkie i wymierne efekty. Jednym z rozwiązań jest określenie tzw. gravity point, czyli najbardziej optymalnej lokalizacji centrum logistycznego, z uwzględnieniem zakładów produkcyjnych, rynków zapatrzenia i zbytu klienta. To przekłada się na skrócenie tras i zmniejszenie liczby przeładunków. Jednocześnie istotna jest także redukcja pustych kilometrów oraz wykorzystanie potencjału załadunkowego, poprzez łączenie dostaw różnych klientów i zapewnienie ładunków powrotnych.

Sprawdź cały komentarz.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Port w Konstancy – kluczowa europejska brama do handlu z Azją

  • 20.08.2025

Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego.

Polski rynek magazynowy w I poł. 2025 r. w fazie selekcji i stabilizacji

  • 20.08.2025

Polski rynek magazynowy w I połowie 2025 r. pozostaje stabilny mimo spadku nowej podaży i ostrożniejszego podejścia deweloperów. Popyt brutto osiągnął 2,95 mln mkw. (+10% r/r), z rosnącym udziałem renegocjacji. Inwestorzy coraz chętniej wybierają transakcje typu sale & leaseback, a wolumen inwestycyjny wzrósł o 135% r/r. Rynek dojrzewa, a w centrum uwagi są dłuższe umowy najmu, ESG oraz kluczowe huby logistyczne.

KWKR doradzała Digital Ocean Ventures Starter przy inwestycji w spółkę 1Security

  • 18.08.2025

Kancelaria KWKR doradzała funduszowi Digital Ocean Ventures Starter przy kolejnej transakcji inwestycyjnej, tym razem w spółkę 1Security, która rozwija platformę zabezpieczającą środowiska współpracy Microsoft 365 w kontekście wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji.

Wspólny projekt SUUSa i Grupy Kęty S.A. – niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

  • 05.08.2025

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.