Jak pogodzić cele redukcji emisji CO₂ z efektywnością operacji logistycznych?

  • 01.08.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Wdrażanie rozwiązań ograniczających emisję CO₂ staje się dziś kluczowym elementem strategii rozwoju wielu firm. Coraz więcej organizacji analizuje swoje łańcuchy dostaw w zakresie emisyjności i poszukuje realnych możliwości redukcji śladu węglowego. Zielone inicjatywy to nie tylko odpowiedź na wyzwania klimatyczne, ale również sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej.

report image
Klienci i partnerzy biznesowi oczekują działań zgodnych z zasadami ESG, a firmy, które je wdrażają, zyskują realne korzyści: wyższe oceny w przetargach i na platformach ratingowych (np. EcoVadis, SupplierAssurance), dostęp do preferencyjnego finansowania (kredyty, dopłaty, subsydia), niższe koszty operacyjne oraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów oraz klientów.

Potrzebę dekarbonizacji łańcuchów dostaw potwierdzają także analizy rynkowe. Według Massachusetts Institute of Technology logistyka magazynowa i transportowa odpowiadają dziś za 11% światowych emisji CO2, co sprawia, że firmy coraz częściej koncentrują swoje działania właśnie w tym obszarze. Z kolei analiza McKinsey pokazuje, że aż 70% przedsiębiorstw jest gotowych zapłacić więcej za bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne. Dla biznesu kluczowe jest jednak, aby zielone inicjatywy nie tylko redukowały emisje, ale również wspierały efektywność operacyjną. Dlatego tak ważne jest wdrażanie rozwiązań dopasowanych do specyfiki konkretnej firmy. W Rohlig SUUS Logistics realizujemy takie projekty, w ramach usługi Supply Chain Solutions – analizujemy procesy logistyczne klienta i rekomendujemy konkretne działania, które łączą cele środowiskowe z biznesowymi.

Optymalizacja dotychczasowych operacji 
Pierwszym krokiem w ograniczeniu śladu węglowego w transporcie jest optymalizacja operacji, która może przynieść szybkie i wymierne efekty. Jednym z rozwiązań jest określenie tzw. gravity point, czyli najbardziej optymalnej lokalizacji centrum logistycznego, z uwzględnieniem zakładów produkcyjnych, rynków zapatrzenia i zbytu klienta. To przekłada się na skrócenie tras i zmniejszenie liczby przeładunków. Jednocześnie istotna jest także redukcja pustych kilometrów oraz wykorzystanie potencjału załadunkowego, poprzez łączenie dostaw różnych klientów i zapewnienie ładunków powrotnych.

Sprawdź cały komentarz.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Kuehne+Nagel i Grupa LEGO otwierają nowe regionalne centrum dystrybucyjne w Wietnamie, aby wspierać rozwój w regionie Azji i Pacyfiku

  • 15.09.2025

Kuehne+Nagel i Grupa LEGO rozszerzają swoją wieloletnią współpracę, otwierając nowe regionalne centrum dystrybucyjne (RDC) w Dong Nai w Wietnamie. Będzie ono pełnić funkcję centrum dystrybucyjnego dla produktów wytwarzanych w LEGO Manufacturing Vietnam, najnowszej fabryce Grupy LEGO w Ho Chi Minh City, która została otwarta na początku tego roku.

Firmy przygotowane do wymogów CBAM zyskają strategiczną przewagę

  • 11.09.2025

CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to unijny mechanizm regulacyjny, którego znaczenie dla globalnego handlu będzie systematycznie rosło w najbliższych latach. Dlaczego? Ponieważ wprowadza dodatkowe opłaty za emisje CO₂ związane z produkcją wybranych towarów importowanych do Unii Europejskiej. Celem CBAM jest ograniczenie przenoszenia energochłonnej produkcji poza UE do krajów o mniej rygorystycznych regulacjach klimatycznych.

Sprawne wyceny transportu morskiego, lotniczego i kolejowego w SUUS Portalu w imporcie z Azji

  • 09.09.2025

Rohlig SUUS Logistics wprowadza nowy moduł wyceny transportu lotniczego, morskiego i kolejowego w SUUS Portalu. Rozwiązanie to umożliwia użytkownikom błyskawiczne i samodzielne uzyskanie stawki frachtu dla przesyłek z Azji. Moduł wspiera kompleksową i efektywną obsługę logistyczną SUUSa na tym kierunku, jednocześnie podnosząc komfort współpracy z klientami.

Webinar: Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany

  • 09.09.2025

Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany | October 2, 2025 | 11:00-12:00