Firmy przygotowane do wymogów CBAM zyskają strategiczną przewagę

  • 11.09.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to unijny mechanizm regulacyjny, którego znaczenie dla globalnego handlu będzie systematycznie rosło w najbliższych latach. Dlaczego? Ponieważ wprowadza dodatkowe opłaty za emisje CO₂ związane z produkcją wybranych towarów importowanych do Unii Europejskiej. Celem CBAM jest ograniczenie przenoszenia energochłonnej produkcji poza UE do krajów o mniej rygorystycznych regulacjach klimatycznych.

report image
Mechanizm obejmuje produkty z sektorów o wysokim śladzie węglowym – przede wszystkim stal, żelazo i aluminium, które dominują w strukturze importu objętego CBAM. Oprócz nich regulacją objęto także m.in. cement, nawozy, energię elektryczną oraz wodór. Dotyczy importu z państw trzecich, które nie uczestniczą w systemie EU ETS. Wyjątek stanowią produkty pochodzące z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii – krajów zintegrowanych z unijnym rynkiem uprawnień do emisji.

Ze względu na skalę obowiązków raportowych, wpływ na ceny oraz potencjalne ryzyka dla łańcuchów dostaw, CBAM stanowi wyzwanie dla wielu firm – zwłaszcza importerów i podmiotów przemysłowych. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wsparcia doświadczonego partnera, który nie tylko zna mechanizm CBAM, ale również potrafi przełożyć jego złożone wymagania na konkretne działania i korzyści dla biznesu.

Najpierw samo raportowanie, a później opłaty
Obecnie CBAM funkcjonuje w fazie przejściowej, która potrwa do końca 2025 roku. W tym okresie importerzy nie ponoszą jeszcze opłat, ale są zobowiązani do kwartalnego raportowania emisji CO₂ związanych z importowanymi towarami. Sprawozdania muszą być sporządzane na podstawie danych rzeczywistych dostarczanych przez producentów. Jeśli jednak dostawca nie jest w stanie ich przekazać, importer zobowiązany jest do złożenia raportu na podstawie tzw. „danych zerowych”. W praktyce takie podejście może prowadzić do zawyżonego poziomu raportowanych emisji – a tym samym do wyższych kosztów po wejściu CBAM w pełni.

Co istotne, importer musi również udokumentować próby pozyskania danych rzeczywistych. Brak takich dowodów – np. korespondencji z dostawcą – może skutkować dodatkowymi kontrolami ze strony Komisji Europejskiej. Dokumentacja kontaktu z dostawcami powinna być archiwizowana i dołączana do składanych sprawozdań.

Od 2026 roku CBAM wejdzie w fazę operacyjną. Oprócz obowiązków raportowych importerzy będą zobowiązani do zakupu specjalnych certyfikatów CBAM, których liczba będzie zależna od poziomu emisji zawartych w imporcie. Firmy, które już teraz wdrażają procedury zgodne z CBAM – np. pozyskują dane emisyjne od dostawców, standaryzują procesy raportowania, archiwizują dokumentację – będą lepiej przygotowane na nadchodzące obowiązki. Ma to bezpośrednie przełożenie na ograniczenie ryzyka operacyjnego i kosztowego.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Sprawne wyceny transportu morskiego, lotniczego i kolejowego w SUUS Portalu w imporcie z Azji

  • 09.09.2025

Rohlig SUUS Logistics wprowadza nowy moduł wyceny transportu lotniczego, morskiego i kolejowego w SUUS Portalu. Rozwiązanie to umożliwia użytkownikom błyskawiczne i samodzielne uzyskanie stawki frachtu dla przesyłek z Azji. Moduł wspiera kompleksową i efektywną obsługę logistyczną SUUSa na tym kierunku, jednocześnie podnosząc komfort współpracy z klientami.

Webinar: Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany

  • 09.09.2025

Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany | October 2, 2025 | 11:00-12:00

Obowiązki w zakresie cen transferowych za FY2024

  • 08.09.2025

Webinar | 17 września 2025 | godz. 11:00-12:00 | Platforma ClickMeeting

Webinar "Współpraca z agencjami celnymi: dobre praktyki"

  • 08.09.2025

Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy do udziału w naszym webinarium w dniu 18.09.2025 r. (czwartek) w godzinach 10.00 - 10.30, podczas którego omówimy najważniejsze aspekty korzystania z przedstawicieli celnych.