Słowenia w centrum europejskich przemian logistycznych

  • 16.07.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

W obliczu zakłóceń w globalnym handlu i łańcuchach dostaw spowodowanych napięciami geopolitycznymi, niezawodna infrastruktura logistyczna staje się kluczowym czynnikiem odporności gospodarczej i strategicznej autonomii.

report image
Wojna w Ukrainie, ataki na statki towarowe na Morzu Czerwonym oraz idąca za tym blokada Kanału Sueskiego i coraz bardziej protekcjonistyczna polityka handlowa Stanów Zjednoczonych powodują przesunięcia globalnych szlaków handlowych, zmieniając tradycyjny układ korytarzy transportowych. Coraz częściej firmy poszukują bliższych, bardziej stabilnych i niezawodnych alternatyw.

W tym zmieniającym się środowisku Słowenia nie pozostaje biernym obserwatorem – jej położenie między Morzem Śródziemnym a Europą Środkową staje się realnym atutem. Port w Koprze odnotował 12% wzrost przepustowości kontenerów w pierwszych pięciu miesiącach tego roku, w tym 30% wzrost w samym maju. Nastąpił on pomimo braku bezpośrednich subsydiów państwowych, co podkreśla konkurencyjność słoweńskiej logistyki opartą na lokalizacji, jakości usług i efektywności.

Punkt zwrotny na logistycznej mapie Europy

Słowenia pozostaje jedną z najbardziej eksportowo zorientowanych gospodarek w Europie. Eksport towarów i usług stanowi blisko 90% jej PKB, co czyni łączność i infrastrukturę międzynarodową kluczowymi dla długoterminowego wzrostu. Wraz z otwieraniem nowych fabryk na sąsiadujących Węgrzech i rosnącym regionalnym zapotrzebowaniem na transport, Słowenia może pozycjonować się nie tylko jako korytarz tranzytowy, ale także jako regionalny hub logistyczny i przemysłowy.

Szansa jest więc realna, jednak nie pozbawiona wyzwań. Infrastruktura kolejowa nadal nie jest w pełni dostosowana do obsługi pociągów towarowych o długości 740 metrów, które są europejskim standardem. Podczas gdy port w Koprze posiada odpowiednią przepustowość, infrastruktura śródlądowa czasami zdaje się nie nadążać. Jej modernizacja jest konieczna nie tylko po kątem poprawy warunków transportowych, ale także umożliwienia szerszego rozwoju gospodarczego, przyciągania inwestycji, wspierania zielonych transformacji i zwiększania produktywności.

Jednocześnie konkurencja w regionie nieustannie rośnie. Chorwacja rozbudowuje port w Rijece, Serbia inwestuje w nowe połączenia kolejowe, a inne porty adriatyckie szybko się rozwijają. Jeśli Słowenia chce utrzymać swoją rolę i zwiększyć znaczenie w tym obszarze, logistyka musi być postrzegana jako narodowy priorytet strategiczny. Łączy ona handel, przemysł, energię i innowacje.

Globalny handel wchodzi w nową fazę, a Słowenia może stać się kluczową częścią tego przekształcenia. Przy odpowiednich inwestycjach i koordynacji, moment ten może być punktem zwrotnym dla długoterminowej siły gospodarczej i odporności kraju.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Firmy przygotowane do wymogów CBAM zyskają strategiczną przewagę

  • 11.09.2025

CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to unijny mechanizm regulacyjny, którego znaczenie dla globalnego handlu będzie systematycznie rosło w najbliższych latach. Dlaczego? Ponieważ wprowadza dodatkowe opłaty za emisje CO₂ związane z produkcją wybranych towarów importowanych do Unii Europejskiej. Celem CBAM jest ograniczenie przenoszenia energochłonnej produkcji poza UE do krajów o mniej rygorystycznych regulacjach klimatycznych.

Sprawne wyceny transportu morskiego, lotniczego i kolejowego w SUUS Portalu w imporcie z Azji

  • 09.09.2025

Rohlig SUUS Logistics wprowadza nowy moduł wyceny transportu lotniczego, morskiego i kolejowego w SUUS Portalu. Rozwiązanie to umożliwia użytkownikom błyskawiczne i samodzielne uzyskanie stawki frachtu dla przesyłek z Azji. Moduł wspiera kompleksową i efektywną obsługę logistyczną SUUSa na tym kierunku, jednocześnie podnosząc komfort współpracy z klientami.

Webinar: Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany

  • 09.09.2025

Navigating Transfer Pricing and Restructuring in Poland & Germany | October 2, 2025 | 11:00-12:00

Obowiązki w zakresie cen transferowych za FY2024

  • 08.09.2025

Webinar | 17 września 2025 | godz. 11:00-12:00 | Platforma ClickMeeting