Słowenia w centrum europejskich przemian logistycznych

  • 16.07.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

W obliczu zakłóceń w globalnym handlu i łańcuchach dostaw spowodowanych napięciami geopolitycznymi, niezawodna infrastruktura logistyczna staje się kluczowym czynnikiem odporności gospodarczej i strategicznej autonomii.

report image
Wojna w Ukrainie, ataki na statki towarowe na Morzu Czerwonym oraz idąca za tym blokada Kanału Sueskiego i coraz bardziej protekcjonistyczna polityka handlowa Stanów Zjednoczonych powodują przesunięcia globalnych szlaków handlowych, zmieniając tradycyjny układ korytarzy transportowych. Coraz częściej firmy poszukują bliższych, bardziej stabilnych i niezawodnych alternatyw.

W tym zmieniającym się środowisku Słowenia nie pozostaje biernym obserwatorem – jej położenie między Morzem Śródziemnym a Europą Środkową staje się realnym atutem. Port w Koprze odnotował 12% wzrost przepustowości kontenerów w pierwszych pięciu miesiącach tego roku, w tym 30% wzrost w samym maju. Nastąpił on pomimo braku bezpośrednich subsydiów państwowych, co podkreśla konkurencyjność słoweńskiej logistyki opartą na lokalizacji, jakości usług i efektywności.

Punkt zwrotny na logistycznej mapie Europy

Słowenia pozostaje jedną z najbardziej eksportowo zorientowanych gospodarek w Europie. Eksport towarów i usług stanowi blisko 90% jej PKB, co czyni łączność i infrastrukturę międzynarodową kluczowymi dla długoterminowego wzrostu. Wraz z otwieraniem nowych fabryk na sąsiadujących Węgrzech i rosnącym regionalnym zapotrzebowaniem na transport, Słowenia może pozycjonować się nie tylko jako korytarz tranzytowy, ale także jako regionalny hub logistyczny i przemysłowy.

Szansa jest więc realna, jednak nie pozbawiona wyzwań. Infrastruktura kolejowa nadal nie jest w pełni dostosowana do obsługi pociągów towarowych o długości 740 metrów, które są europejskim standardem. Podczas gdy port w Koprze posiada odpowiednią przepustowość, infrastruktura śródlądowa czasami zdaje się nie nadążać. Jej modernizacja jest konieczna nie tylko po kątem poprawy warunków transportowych, ale także umożliwienia szerszego rozwoju gospodarczego, przyciągania inwestycji, wspierania zielonych transformacji i zwiększania produktywności.

Jednocześnie konkurencja w regionie nieustannie rośnie. Chorwacja rozbudowuje port w Rijece, Serbia inwestuje w nowe połączenia kolejowe, a inne porty adriatyckie szybko się rozwijają. Jeśli Słowenia chce utrzymać swoją rolę i zwiększyć znaczenie w tym obszarze, logistyka musi być postrzegana jako narodowy priorytet strategiczny. Łączy ona handel, przemysł, energię i innowacje.

Globalny handel wchodzi w nową fazę, a Słowenia może stać się kluczową częścią tego przekształcenia. Przy odpowiednich inwestycjach i koordynacji, moment ten może być punktem zwrotnym dla długoterminowej siły gospodarczej i odporności kraju.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Port w Konstancy – kluczowa europejska brama do handlu z Azją

  • 20.08.2025

Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego.

Polski rynek magazynowy w I poł. 2025 r. w fazie selekcji i stabilizacji

  • 20.08.2025

Polski rynek magazynowy w I połowie 2025 r. pozostaje stabilny mimo spadku nowej podaży i ostrożniejszego podejścia deweloperów. Popyt brutto osiągnął 2,95 mln mkw. (+10% r/r), z rosnącym udziałem renegocjacji. Inwestorzy coraz chętniej wybierają transakcje typu sale & leaseback, a wolumen inwestycyjny wzrósł o 135% r/r. Rynek dojrzewa, a w centrum uwagi są dłuższe umowy najmu, ESG oraz kluczowe huby logistyczne.

KWKR doradzała Digital Ocean Ventures Starter przy inwestycji w spółkę 1Security

  • 18.08.2025

Kancelaria KWKR doradzała funduszowi Digital Ocean Ventures Starter przy kolejnej transakcji inwestycyjnej, tym razem w spółkę 1Security, która rozwija platformę zabezpieczającą środowiska współpracy Microsoft 365 w kontekście wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji.

Wspólny projekt SUUSa i Grupy Kęty S.A. – niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

  • 05.08.2025

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.