Tymczasowy rozejm w wojnie celnej – geopolityka dyktuje stawki frachtowe

  • 08.07.2025
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z głównych motorów napędowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna Stanów Zjednoczonych.

report image
Dlatego każde zakłócenie na morskich szlakach handlowych przekłada się bezpośrednio na całą globalną gospodarkę, nie ograniczając się jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywająca się między USA a Chinami, ma także wpływ na transport morski z Państwa Środka do Europy. W jaki sposób?

Wysokie cła nakładane przez Stany Zjednoczone na Chiny spowodowały wyraźny spadek liczby rezerwacji na trasie transpacyficznej, prowadząc do efektu tzw. „blank sailings”, czyli anulowania poszczególnych rejsów z powodu niewystarczającego popytu, co finalnie przełożyło się na zmniejszenie przestrzeni ładunkowej i wzrost stawek. W połowie maja amerykańska administracja podjęła jednak decyzję o tymczasowym obniżeniu ceł. To spowodowało wzrost liczby rezerwacji przestrzeni kontenerowych na statkach o ponad 100% z tygodnia na tydzień. Obecnie relacje handlowe obydwu państw zdają się normować, za sprawą niedawnych rozmów między Donaldem Trumpem a Xi Jinpingiem w Londynie, podczas których przywódcy doszli do porozumienia, ustalając zredukowane stawki celne. Wpływ na to miały na pewno wyroki amerykańskich sądów, które w ostatnim czasie uznały niektóre z nałożonych przez prezydenta USA ceł za niezgodne z prawem. Dziś jednak trudno przewidywać, jak długo utrzyma się taki stan gry.

Z doświadczenia wiemy, że istnieje silna korelacja pomiędzy tym, co dzieje się na linii Chiny-USA, a skutkami dla handlu chińsko-europejskiego. To dramatyczne zmniejszenie, a następnie gwałtowny wzrost przepływów handlowych między dwoma największymi gospodarkami świata tworzy znaczące wahania w dostępności mocy przewozowych i ma bezpośrednie przełożenie także na inne kierunki handlowe. Gdy w wyniku napięć celnych wolne moce przewozowe nie mogą być wykorzystane na rynku chińsko-amerykańskim, są przekierowywane na inne trasy, w tym właśnie połączenia z Europą. Zjawisko to wywiera rosnącą presję na obniżenie stawek frachtowych na trasie do Europy Zachodniej, co wpływa również na polskich klientów.

W nadchodzących tygodniach możemy jeszcze spodziewać się kongestii portowej w Chinach z powodu zwiększonego wolumenu transportowanych do USA towarów. W kontekście wspomnianych wcześniej porozumień oczekuje się jednak stopniowej stabilizacji na linii chińsko-amerykańskiej oraz unormowania poziomu stawek. Mimo wszystko nadal należy trzymać rękę na pulsie i bacznie obserwować sytuację – wielu analityków pozostaje sceptycznych wobec rzeczywistej wartości ustaleń z Londynu, uznając je jedynie za tymczasowy polityczny gest.

Sprawdź cały materiał oraz nagranie wideo (w jęz. angielskim). 
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Produkcja połączeń miedzianych IZAR

  • 31.07.2025

Izar od wielu lat tworzy wysokiej jakości połączenia giętkie, z certyfikowanej miedzi od najlepszych dostawców europejskich. Miedziane połączenia do kompensacji drgań w układach wysokoprądowych to na chwilę obecną standard, bez którego trudno się obyć.

Kuehne+Nagel w Ekwadorze świętowało 30-lecie działalności, otwierając nowe centrum logistyczne w Quito

  • 30.07.2025

Kuehne+Nagel celebruje kolejny rok swojej działalności w Ekwadorze, otwierając nowoczesne centrum logistyczne w Tababela, Quito. Nowy obiekt obejmuje 2 280 mkw. chłodni, 6 445 mkw. placu manewrowego, 25 doków i 765 mkw. powierzchni biurowej.

Praktyka Podatkowa wygrywa przed NSA spór z Szefem KAS, dotyczący zastosowania GAAR

  • 25.07.2025

Spór o prawie 8 mln zł zakończony sukcesem, eksperci DZP skutecznie zakwestionowali zastosowanie GAAR. NSA uchylił decyzje organów, wskazując na brak podstaw do retroaktywnego stosowania klauzuli w odniesieniu do rozliczeń podatkowych za 2016 rok.

Otwarcie pierwszego terminalu instalacyjnego offshore Grupy ORLEN ze wsparciem prawnym DZP

  • 25.07.2025

DZP doradzało ORLEN Neptun przy zawarciu umowy dzierżawy z Ocean Winds dotyczącej korzystania z pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych – kluczowej inwestycji w rozwój energetyki wiatrowej na Bałtyku.