Rynek lotniczy cargo nadal w fazie wzrostu

  • 20.11.2024
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Światowy rynek lotniczych przewozów cargo jest w fazie dynamicznego wzrostu, chociaż można zauważyć, że jego skala jest uzależniona od obszaru geograficznego i branż, które korzystają z tego rozwiązania.

report image
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA informuje, że zyski w tym sektorze w ostatnim miesiącu wzrosły o ok. 12% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim oraz aż o 46%, gdy spojrzymy na dane sprzed pandemii COVID-19. Widzimy to też w naszych firmowych statystykach. Porównując 2023 r. do okresu styczeń-październik 2024 r., wolumen przesyłek w tym biznesie wzrósł o ponad 25%.

Zapotrzebowanie na przewozy lotnicze nie słabnie mimo stosunkowo wysokiej ceny tego rozwiązania. Klienci i branże, dla których szczególnie ważna jest szybkość, elastyczność i niezawodność, często wybierają tę opcję. A co lata dzisiaj samolotami? To nie tylko świeże owoce i warzywa, kwiaty, elektronika, ale też ubrania, komponenty do maszyn i samolotów oraz produkty do sprzedaży w kanale e-commerce.

E-commerce lubi latać
E-commerce staje się kluczowym graczem na rynku lotniczego cargo. Jest to m.in. efekt niesłabnącej popularności chińskich platform sprzedażowych w Europie i USA. W tym roku aplikację jednego z najpopularniejszych serwisów pobrało 100 mln użytkowników na świecie. Tylko biznes lotniczy jest w stanie zapewnić obsługę tych towarów przy zachowaniu atrakcyjnego czasu dostawy dla konsumenta. Według firmy badawczej Trade and Transport Group eksport e-commerce i towarów o niskiej wartości z Chin wzrósł o 30% rok do roku w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 r., a dostawy do Europy i USA wzrosły odpowiednio o 38% i 30%.

Obecnie rynek jest zdominowany przez niskokosztowe linie lotnicze z regionu Azji Centralnej i Chin, jednak wyraźnie widać, że chęć na obsługę tego segmentu rynku mają też inni gracze. Temat badają m.in. linie lotnicze z UE i widać, że przekierowują część swojej floty frachtowców w poszukiwaniu zysków związanych z obsługą e-commerce. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przewoźników z Zatoki Perskiej, takich jak Qatar Airways i Emirates, które rozwijają serwis w kierunku Hongkongu, co odbywa się kosztem np. dobrze wycenianych połączeń z Australią. Gwałtowne skutki relokacji floty samolotów typu CAO (CargoAircraftOnly, czyli tych dedykowanych do przewozu towarów) widać już teraz w Ameryce Południowej, a najbardziej na największym brazylijskim lotnisku São Paulo – Guarulhos, gdzie po wspomnianych zmianach, masy towarów zalegają nie tylko w magazynach, ale także na płycie lotniska.

Cały komentarz pod linkem.
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Pierwszy rok SUUSa w Kazachstanie: kraj ten znacznie zyskał na logistycznym znaczeniu

  • 13.12.2024

Od roku jesteśmy obecni w Kazachstanie. Jesienią 2023 r. uruchomiliśmy operacje w oddziale w Ałmaty, gdzie zapewniamy pełen zakres usług, w tym transport drogowy, lotniczy, kolejowy, intermodalny czy logistykę magazynową. Jakie były powody ekspansji?

DZP doradzało Ares Management przy nabyciu aktywów od GLP Capital Partners

  • 13.12.2024

Eksperci DZP, we współpracy z Latham & Watkins LLP, doradzali spółce z grupy Ares Management Corporation w procesie nabycia aktywów od globalnego zarządzającego alternatywnymi aktywami.

Centrum logistyczne Kuehne+Nagel w Chorzowie z certyfikatem ISO 13485 dla łańcuchów dostaw urządzeń medycznych

  • 11.12.2024

Centrum logistyczne w Chorzowie, dedykowane m.in. do obsługi branży urządzeń medycznych, uzyskało prestiżowy certyfikat ISO 13485 podkreślający najwyższe standardy zarządzania przepływem produktów w tym sektorze.

SUUS rozszerza współpracę z Hisense otwierając dedykowany magazyn w Warszawie

  • 11.12.2024

Rohlig SUUS Logistics, największy polski operator logistyczny, otworzył magazyn dedykowany do obsługi produktów firmyHisense, globalnego producenta sprzętu AGD i RTV. Nowe centrum dystrybucyjne pozwala na obsługę większego wolumenu towarów oraz konsolidację dotychczas prowadzonych operacji w jednym miejscu. Przekłada się to na ograniczenie kosztów oraz efektywniejsze wsparcie klienta na rynku krajowym i zagranicznym. Obiekt zlokalizowany jest w parku logistycznym P3 Warsaw I.