Świąteczna gorączka ogarnęła logistyków w tym roku wcześniej

  • 23.09.2024
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Choć do świąt Bożego Narodzenia czy listopadowych wyprzedaży takich jak Black Friday z perspektywy konsumentów pozostało jeszcze sporo czasu, branża TSL już teraz zaczyna odczuwać świąteczną gorączkę. Najbardziej dynamiczna sytuacja panuje we frachcie morskim. W tym roku znaczenie ma nie tylko odległość od rynków produkcyjnych, ale również kwestia bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.

report image
Obserwujemy ok. 2-tygodniowe przesunięcie względem szczytów przewozowych, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Co więcej, niektórzy rozpoczęli transporty świątecznych przesyłek już nawet w czerwcu. Powodem tego jest blokada Kanału Sueskiego. Statki obierają okrężną drogę wokół Afryki, co wydłuża transit time właśnie o 10-14 dni.

A może jednak koleją z Chin do Polski?

Konsekwencją sytuacji na Morzu Czerwonym jest też większe zainteresowanie transportem kolejowym. Wpływ na to ma zarówno dłuższy czas przewozu statkiem, jak i koszty. Przez ostatnie pół roku obserwowaliśmy porównywalne ceny za fracht morski i kolejowy, co dodatkowo skłaniało klientów do wyboru drugiej z tych opcji. Aktualnie stawki za transport statkiem spadają, co może spowodować, że pociągiem będą przewożone głównie pilne ładunki. Niemniej jednak blokada Kanału Sueskiego sprawiła, że jest część firm, które ze względu na budowę odporności łańcuchów dostaw na stałe włączyły kolej do portfela swoich opcji przewozowych. Mimo spadku stawek za fracht morski i myślę, że nawet po ponownym uruchomieniu wspomnianej trasy, część wolumenu będą nadal transportować koleją. Ponadto duży potencjał jest w Korytarzu Środkowym, wiodącym z Chin do Europy przez Azję Centralną, Morze Kaspijskie i Kaukaz Południowy, omijając tym samym Rosję. Z racji złożoność tego szlaku, najlepszym rozwiązaniem tam jest fracht intermodalny, który, nota bene, staje coraz popularniejszy także w przewozach paneuropejskich. W dużej mierze ze względu na potrzebę redukcji śladu węglowego.

Oszczędni klienci już teraz planują transport lotniczy przed świętami
Przesyłki lotnicze zaczynają swoje podróże zazwyczaj na przełomie października i listopada. W tym roku jednak, podobnie jak w przypadku frachtu morskiego, przewidujemy przesunięcie tego terminu z powodu ostrożności klientów i ich chęci zabezpieczenia łańcuchów dostaw. Dotyczy to zwłaszcza Azji Południowej, gdzie, w przeciwieństwie do Chin, transport lotniczy stanowi jedyną alternatywę dla opcji morskiej. Decyzje o wcześniejszym transporcie powietrznym towarów podyktowane będą również naturalnym procesem zmiany siatki połączeń z letniej na jesienno-zimową, co spowoduje ok. 10% spadek liczby serwisów, a co za tym idzie zmniejszenie zdolności przewozowych. W kontekście Azji Południowej należy wspomnieć o niestabilnej sytuacji polityczno-społecznej w Bangladeszu. Liczne zamieszki w lipcu i sierpniu doprowadziły do blokad portów, lotnisk oraz lądowych szlaków komunikacyjnych. Ma to swoje konsekwencje dla łańcuchów dostaw, zwłaszcza w istotnej dla tego rynku branży odzieżowej. Aktualnie sytuacja stabilizuje się, jednak w konsekwencji wspomnianych manifestacji lokalne władze wprowadziły szereg restrykcji, w tym zwiększone kontrole na granicach oraz kluczowych punktach komunikacyjnych, takich jak lotniska czy porty morskie. To wszystko wpływa także na efektywność łańcuchów dostaw.

Warto również zwrócić uwagę, że na zwiększony popyt na wspomniane frachty globalne istotnie wpływa również chiński Złoty Tydzień (1-7 października). W tym czasie, podobnie jak podczas Chińskiego Nowego Roku, gospodarka w Państwie Środka znacząco zwalnia, dlatego klienci planują dostawy swoich towarów z odpowiednim wyprzedzeniem.

Cały komentarz pod linkiem

Ekspert: Tomasz Jeleń, Chief Commercial Officer w Rohlig SUUS Logistics
  • Rohlig SUUS Logistics
  • ul. Równoległa 4A
  • 02-235 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

DZP doradzało Glomak w nabyciu firmy prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży maszyn budowlanych

  • 20.12.2024

Multidyscyplinarny zespół ekspertów DZP doradzał Glomak w pierwszej na polskim rynku transakcji nabycia 100% udziałów w spółce Grausch i Grausch Maszyny Budowlane.

DZP doradcą Protective Industrial Products w transakcji przejęcia części biznesu Honeywell

  • 20.12.2024

Katarzyna Biarda, Margarita Kobojek, Maciej Zajda, Tymon Grabarczyk, Katarzyna Zwierz-Wilkocka, Anna Okła-Woźniak wsparli klienta w procesie podpisania umowy sprzedaży.

4. Webinarium: trendy prawne 2024 Termin: 15 stycznia godz. 10:00-12:30

  • 18.12.2024

Szanowni Państwo, Już 15 stycznia 2025 spotykamy się na największym webinarium prawnym organizowanym przez kancelarię PwC Legal Polska. Nasi eksperci przedstawią najważniejsze regulacje, które będą miały kluczowe znaczenie dla biznesu w nadchodzącym roku.

Raport: Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028

  • 18.12.2024

Pięcioletnia prognoza wydatków konsumentów oraz reklamodawców w branży telekomunikacji, rozrywki i mediów