Frictionless living i proximity retail nakręcają rozwój osiedlowych ulic handlowych

  • 20.09.2022
  • Colliers Poland Sp. z o.o.
  • Plac Piłsudskiego 3
  • 00-078 Warszawa
  • PL
Szczegóły

Od dwóch lat wyraźnie widać zmianę w zachowaniach klientów w kontekście ich upodobań zakupowych. Wybuch pandemii COVID-19, a w efekcie zamknięcie galerii handlowych oraz wprowadzenie modelu pracy zdalnej, ukierunkowały nasze życie na lokalność. W ten sposób rozwinął się model „proximity retail”, w którym mieszkańcy realizują swoje potrzeby w bliskim otoczeniu miejsca zamieszkania . Jest to dziś niekwestionowany trend, który sprzyja rozwojowi osiedlowych ulic handlowych.

report image
Sieciowe i indywidualne  

Jak wynika z raportu Colliers pt. „Ulice handlowe w warszawskich osiedlach mieszkalnych”, w stolicy zlokalizowanych jest ok. 3 430 lokali użytkowych  o łącznej szacowanej powierzchni 363 tys. mkw. GLA. 61% lokali handlowych stanowią sklepy z artykułami spożywczymi, zaś 44% lokali usługowych zajmują podmioty z sektora zdrowie i uroda, głównie salony fryzjerskie i kosmetyczne, spa, salony medycyny estetycznej, ale także kliniki, gabinety lekarskie, laboratoria itd. Gastronomia stanowi 26% wszystkich usług w badanych obszarach.
 

Co ciekawe, supermarkety i dyskonty spożywcze nie zdominowały osiedli mieszkaniowych. Oferta spożywcza jest tam mocno zróżnicowana dzięki obecności specjalistycznych sklepów spożywczych, takich jak warzywniaki, mięsne, rybne, a także sklepy z żywnością ekologiczną i regionalną oraz kuchnie świata. W sektorze zdrowie i uroda królują apteki i drogerie, przy czym te pierwsze to zarówno podmioty sieciowe (Cosmedica, DOZ, Ziko i Dr.Max), jak i indywidualne, natomiast drugie – głównie sieciowe (Hebe, Rossmann). W osiedlach mieszkaniowych znajdziemy także sklepy z wyposażeniem medycznym, w tym rehabilitacyjnym. Bardzo dużą grupę najemców stanowią sklepy z sektora inne, czyli wszelkiego rodzaju kwiaciarnie, zoologiczne, papiernicze, e‑papierosy itd.  

Należy też zauważyć postępującą w obszarach mieszkaniowych ekspansję dyskontów niespożywczych, na czele z Pepco. Sektor mody, szczególnie jeśli chodzi o sklepy sieciowe, rzadko występuje w osiedlach mieszkaniowych, a jeśli już to w postaci przedsięwzięć indywidualnych, niewielkich sklepików z modą damską i uniseks czy butików cyrkularnych (odzież używana).  

Mimo zniesienia obostrzeń i okresowego wygaszania się pandemii, zwłaszcza w okresach letnich, wyraźnie widać, że nasze nastawienie na lokalność nie zniknęło. I zapewne długo jeszcze z nami pozostanie, bo jest podyktowane nowymi trendami konsumenckimi.   
 

Prostsze życie
 

Obecnie dominującym trendem w Polsce jest tzw. Frictionless Living, czyli upraszczanie życia codziennego. Dotyczy on szczególnie przedstawicieli pokolenia urodzonego w latach 80. i 90. ubiegłego wieku, czyli millennialsów, często zamieszkujących nowe osiedla. Aspekt ten, według badań przeprowadzonych przez firmę GfK, jest najważniejszy dla 48% konsumentów, dlatego tak popularne stały się zakupy w małych sklepikach, które znajdują się w osiedlach mieszkaniowych. Najwięcej nabywców korzysta z nich w razie pilnej potrzeby (51%), w przypadku zakupów spontanicznych (50%) i aby zrobić bieżące rutynowe zakupy (38%). Oznacza to, że konsumenci lubią mieć pod domem możliwość realizacji zakupów nieplanowanych, zapomnianych lub po prostu takich, które zaspokajają ich codzienne potrzeby. Tych nie realizuje się w innych destynacjach, jak np. centrum handlowe, hipermarket, internet ani nawet „dark store”.
 

Co więcej z badań wynika, że 34% konsumentów jest w stanie więcej zapłacić za produkty i usługi ułatwiające im życie. Naprzeciw potrzebom konsumentów wychodzą obecne na lokalnych ulicach sklepy convenience, restauracje czy tzw. dark store’y, które szybko dostarczają zamówione produkty. 

Komentarz ekspercki Krzysztofa Wyrzykowskiego,  Senior Associate w Dziale Powierzchni Handlowych w Colliers
  • Colliers Poland Sp. z o.o.
  • Plac Piłsudskiego 3
  • 00-078 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Colliers weźmie udział w misji gospodarczej w Korei Południowej

  • 23.09.2022

Polska od wielu lat jest beneficjentem koreańskich inwestycji. 23 września w Seulu odbędzie się Polsko-Koreańskie Forum Biznesowe organizowane przez PAIH w ramach misji gospodarczej w Korei Południowej. Celem jest pogłębienie współpracy biznesowej i przedstawienie koreańskim przedsiębiorcom możliwości inwestycyjnych na polskim rynku. Potencjał rynku nieruchomości komercyjnych przedstawi Jan Kamoji-Czapiński, Associate Director linii Business Consulting CEE w Dziale Strategic Advisory, Colliers.

Dni Otwarte Jungheinrich 2022

  • 19.09.2022

Kiedy: 5-6 października 2022 w godzinach 9:00 - 16:00 I Gdzie: Jungheinrich Polska, ulica Logistyczna 2, 55-040 Bielany Wrocławskie I Hasło: Nowa moc intralogistyki. Elektrycznie. Ekologicznie. Efektywnie. Ergonomicznie

Najemcy biurowi wracają do aktywności sprzed pandemii

  • 15.09.2022

Zarówno dane rynkowe, jak i wyniki Działu Powierzchni Biurowych w Colliers w I połowie 2022 r., pokazują, że aktywność najemców na rynku biurowym dynamicznie rośnie. Od stycznia do końca czerwca eksperci Colliers z pionów Reprezentacji Najemcy i Właściciela doradzali w transakcjach najmu prawie 160 tys. mkw. – to niespełna o 60 tys. mkw. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Kancelaria White & Case doradzała R.Power przy kolejnej emisji zielonych obligacji o łącznej wartości nominalnej 120 mln PLN skierowanej do funduszu zarządzanego przez PFR

  • 14.09.2022

Międzynarodowa kancelaria White & Case świadczyła kompleksowe doradztwo prawne na rzecz R.Power, wiodącego niezależnego producenta energii słonecznej w Polsce, przy szóstej emisji zielonych obligacji o łącznej wartości nominalnej 120 mln PLN skierowanej do PFR Funduszu Inwestycyjnego FIZAN, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza Polski Fundusz Rozwoju.