Prezentacje są skutecznym lecz niełatwym narzędziem do przedstawiania pomysłów czy wyników pracy. Muszą zawierać wszystkie najistotniejsze informacje, a zarazem nie mogą być przeładowane tekstem. Powinny przyciągać wzrok, ale nie mogą być zbyt kolorowe. To wszystko może powodować niemały zawrót głowy. Dlatego chcemy ułatwić Ci pracę, dając kilka żelaznych zasad.
Zawsze projektuj z myślą o swoich odbiorcach
Zasada ta odnosi się nie tylko do treści prezentacji, ale także do jej formy. Zastanów się nad formatem swojej prezentacji. Jak i gdzie będzie ona wyświetlana? Prezentacje wyświetlane na dużym projektorze podczas spotkania biznesowego będą wyglądały inaczej niż te dla trzech lub czterech współpracowników w gabinecie szefa.
Struktura perfekcyjnej prezentacji
Zacznij od nakreślenia struktury prezentacji. Ile slajdów powinno się w niej znaleźć? Ile bloków/sekcji chcesz zawrzeć? Jakie są kluczowe punkty wystąpienia?
Narysuj swoje slajdy i zdecyduj, co w każdym przekazać. Jeśli Twoja prezentacja jest dość długa (ponad 20 slajdów), dodaj kilka slajdów nawigacyjnych. Stwórz krótką infografikę przedstawiającą wszystkie kluczowe punkty prezentacji. By ułatwić słuchaczom zorientowanie się w prezentacji, bardzo pomocne jest umieszczenie takiego slajdu na jej początku.
Struktura poszczególnych slajdów
Nie wolno zamieszczać zbyt wielu informacji na pojedynczym slajdzie. Za wszelką cenę unikaj długich bloków tekstów. Pamiętaj, że slajdy nie są szkicami Twojego wystąpienia. Traktuj je jako sposób na ułatwienie słuchaczom zrozumienia tego, co chcesz pokazać lub przekazać.
Dlatego w prezentacji mówionej umieść tylko kluczowe punkty/wnioski i uzupełnij je ustnie podczas spotkania. Jeśli jednak zamierzasz przesłać swoją prezentację uczestnikom spotkania czy współpracownikom, użyj stopek, aby dodać wszystkie mniej ważne szczegóły, źródła itp.
Stwórz doskonale wyglądającą prezentację
Nawet jeśli nie jesteś uzdolnionym grafikiem, możesz skorzystać z gotowego szablonu. Być może Twoja firma już taki dedykowany szablon posiada. Jeśli nie, istnieje cały wybór szablonów dostępnych w samym PowerPoincie. Można w nich wybierać kolory, czcionki i ikony oraz zmieniać wygląd każdego slajdu. A skoro już mówimy o kolorach, to w przypadku prezentacji lepiej być orłem niż papugą. Wybierz jedną paletę kolorów i trzymaj się jej. Twoja prezentacja nie może być zbyt krzykliwa i kolorowa. Ograniczenie się do jednej lub dwóch grup kolorów sprawi, że wszystko będzie bardziej przejrzyste i profesjonalne.
Grafiki rządzą
Materiały wizualne odgrywają kluczową rolę w każdej prezentacji. Wykresy, tabele, tabele, infografiki, ikony - wszystkie te elementy podnoszą prezentację na zupełnie nowy poziom. Przydatna jest również numeracja oraz punktory. Należy jednak pamiętać, aby były one krótkie i przedstawiane jeden po drugim, aby zwrócić na nie większą uwagę.
A co z hiperłączami? Jeśli to możliwe, staraj się ich unikać w prezentacji. Naszym zdaniem lepszym pomysłem jest po prostu osadzanie wideo czy nagrań w treści prezentacji - w ten sposób wygląda to bardziej profesjonalnie.
W przypadku prezentacji biznesowych odradzamy użycie wymyślnych efektów przejść i niepotrzebnych animacji. Lepiej zachować prostotę.
A jeśli potrzebujesz pomocy przy prezentacjach - zespół Admind jest do Twojej dyspozycji! Chętnie pomożemy Ci stworzyć przekonujące i przejrzyste prezentacje, które będą doskonale współgrać z Twoją marką. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły!