Interesujące perspektywy rynku handlowego w Polsce

  • 26.02.2019
  • Cresa Polska Sp. z o.o.
  • ul. Emilii Plater 53
  • 00-113 Warszawa
  • PL

Firma doradcza Cresa przygotowała raport „Retail Occupier Economics” o kondycji rynku handlowego w Polsce. Zawiera on m.in. dane na temat zasobów w podziale na formaty i lokalizacje handlowe, planowanej podaży, nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową, dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej, liczby nowych marek oraz zainteresowania inwestorów tym sektorem.

report image
Na koniec 2018 roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynosiły 14,8 mln mkw. GLA. Dominującym formatem są nadal tradycyjne centra handlowe, których sumaryczna powierzchnia przekroczyła 10,7 mln mkw. GLA. Ponad połowa powierzchni handlowej, w tym centrów handlowych, zlokalizowana jest w ośmiu największych aglomeracjach. Udział największych miast w łącznych zasobach zmniejszył się jednak z 77% w 2000 roku do 56% obecnie.   

 - Tempo przyrostu nowej powierzchni handlowej utrzymuje się aktualnie na poziomie ok. 3% rocznie, co oznacza, że w ostatnich latach oddaje się do użytku ok. 465 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej rocznie (457 tys. mkw. w 2018 roku). Ubiegłoroczna podaż była o prawie jedną czwartą mniejsza od średniej z lat 2013-2015, która wynosiła 613 tys. mkw. W tym samym czasie dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej utrzymywała się na stabilnym poziomie 6-7% – mówi Magdalena Sadal, Dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa branży handlowej w firmie Cresa Polska, autorka raportu.   

 - Niewątpliwie największą zmianą, która nastąpiła w 2018 roku, było wprowadzenie zakazu handlu w niedziele. Wbrew początkowym oczekiwaniom, najbardziej dotknął on tych, których miał wspierać – małych przedsiębiorców ze stacjonarnymi sklepami. Duże sieci i największe obiekty handlowe zanotowały wzrost obrotów, mimo że nie był aż tak imponujący jak we wcześniejszych latach – mówi Szymon Łukasik, Dyrektor działu reprezentacji najemców handlowych w firmie Cresa Polska.  

Nowe obiekty, rozbudowy i modernizacje w 2018 roku
    
W 2018 roku na rynek dostarczono 457 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej. Na ten wolumen składa się: 26 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni prawie 365 tys. mkw. GLA, 11 zakończonych rozbudów, które sumarycznie dostarczyły na rynek 67 600 mkw. GLA; cztery obiekty typu mixed-use o łącznej powierzchni ponad 25 tys. mkw. GLA.   

 Popyt na powierzchnię handlową w 2018 roku utrzymywał się na stabilnym poziomie. Nowo dostarczoną powierzchnię oraz zwalnianą przez operatorów wycofujących się z Polski lub będących w trakcie procesu optymalizacji (m.in. Duka, C&A, Piotr i Paweł) zajmują branżowi konkurenci oraz sieci, które znajdują się na etapie dynamicznej ekspansji. Reprezentują oni wszystkie branże i formaty: magazyny meblowe, branżę wyposażenia wnętrz, home&deco, jak również sieci spożywcze. Sektor dyskontowy w 2018 roku powiększył się o kilku nowych graczy, m.in. Dealz, Tedi, Action. Jednak najwięcej nowych marek odnotowano w branży moda i dodatki oraz restauracje. 

 - W 2018 roku na polskim rynku pojawiło się 30 nowych marek, a 8 wycofało się z Polski. W sumie w ciągu ostatnich 5 lat do naszego kraju weszły 154 nowe marki, podczas gdy w tym samym czasie wycofało się 31. Świadczy to o atrakcyjności polskiego rynku handlowego, który postrzegany jest jako rynek o ciągle dużym potencjale, zwłaszcza w kontekście płytkiego rynku najemców – komentuje Magdalena Sadal. 

Pełny raport jest do pobrania na stronie cresa.pl: 
https://www.cresa.com/pl-PL/Locations/EMEA/Poland/Warsaw-PL/Market-Research/Retail-Occupier-Economic...
  • Cresa Polska Sp. z o.o.
  • ul. Emilii Plater 53
  • 00-113 Warszawa
  • PL

Pozostałe notatki

Wierzbowski Eversheds Sutherland ponownie doradcą GDDKiA

  • 21.03.2019

Kancelaria prawna Wierzbowski Eversheds Sutherland wygrała przetarg na obsługę prawną projektów drogowych realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Powiew „Przemysłowej Wiosny” 2019

  • 11.03.2019

Cykl wystaw spod znaku STOM wraz z towarzyszącymi wydarzeniami to najważniejszy punkt na początku roku w kalendarzu firm z niemal wszystkich gałęzi przemysłu. Edycja 2019 z pewnością nie zawiedzie zwiedzających.

Targi rolnicze AGROTECH mają 25 lat. Świętuj z nami!

  • 07.03.2019

Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej to ćwierć wieku historii i transformacji polskiego rolnictwa. Największe targi branży rolniczej w Europie Środkowo-Wschodniej, organizowane w halach wystawienniczych i największe w Polsce targi, spośród wszystkich branż gospodarki – już te dwa fakty czynią z targów AGROTECH w Kielcach miejsce, które warto odwiedzić, jeśli jest się firmą z branży.

CHC partnerem Spotkania Klubu Kobiet Biznesu

  • 04.03.2019

Szanowni Państwo, miło nam poinformować iż CHC została Partnerem Spotkania Klubu Kobiet Biznesu